Saturday, June 9, 2012

bukan sekadar lafaz


#wah3 mcm tajuk novel la pulak#

ok tarik nafas(3x)...
done?
lets start.


"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang"

Tahukah anda bacaan basmalah ini adalah ayat tergantung sebenarnya???

contoh : dengan kereta kuning itu......
dengan pen itu...
etc..

ayat tergantung kan?? 

ayat lengkap: dengan kereta kuning itu saya ke kedai
dengan pen itu saya menulis surat.
*wah2 rasa macam mengajar budak darjah satu buat ayat plak*

So apa significantnya setiap surah dalam Al-Quran dimulakan dengan bismillah kecuali surah at taubah??
sedangkan ayat tergantung rupanya!!

maka harus di ingatkan,  bismillah bukan sekadar lafaz, tetapi memerlukan penghayatan..

macam mana nak hayati kalau ayat pun tergantung??
mana pelengkapnya??

tepuk dada tanya selera.
*kalau sakit dada sendiri tanggunglah ye*


KITA ADALAH PELENGKAP..

bagaimana??

"Dengan nama Allah saya baca Al quran" 
"Dengan nama Allah saya study"
"Dengan nama Allah saya makan"

# dengan kemuliaan, kebesaran Allah saya buat benda nie, benda nie, benda tu...

can you see it?
hanya dengan bacaan yang pendek sebenarnya kita meletakkan konsep tunduk, patuh, tawakal kepada Allah dalam setiap perbuataan JIKA disertakan dengan penghayataan yang sepenuhnya...

BESARkan makna bacaan bismillah tu..
sebab itulah nabi menyuruh kita memulakan setiap amalan dengan bismillah..


so lets start everything with 

 diiringi bersama penghayatan 
semoga setiap amalan kita mendapat keberkatan...

SELAMAT BERAMAL!!

 


No comments: