Friday, June 8, 2012

Belajar Dari Alam






Pernah melihat sesumpah? Pernah melihat ia bertukar-tukar warna? 

Kalau anda sering masuk ke hutan, maka sesumpah akan menjadi peneman. Boleh jadi anda menyedari kehadirannya ataupun tidak. Masakan tidak, ia boleh berubah-ubah warna mengikut persekitaran, berwarna hijau di atas daun dan berubah menjadi coklat di atas kayu/tanah. Pernah lihat proses sesumpah berubah warna? adakah secara perlahan-lahan atau mendadak hingga anda tidak menyedarinya? (ouuuhhh sungguh menarik menatang seekor nie!)

(84: 16-19)

فَلَ أُقْسِمُ بِالشّ  
Maka Aku bersumpah dengan cahaya merah di waktu senja

وَاللّيْلِ وَمَا وَسَقَ
Demi malam dan apa yang diselubunginya

وَالْقَمَرِ إِذَا اتّسَقَ
Demi bulan apabila menjadi purnama

لَتَرْكَبُنّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ
Sungguh,akan kamu jalani tingkat demi tingkat(dalam kehidupan)

Sebagaimana jarum jam bedetik, minit demi minit, begitu juga alam ini yang berubah fasa demi fasa. Sepertimana fasa bulan sabit menjadi purnama, langit yang cerah menjadi kemerah-merahan di kala senja dan bertukar menjadi gelap hitam di kala malam hari, Allah membicarakan kisah kehidupan manusia yang yang berperingkat2. Bermula dalam kandungan ibu - dilahirkan - membesar - dewasa - tua - mati. Persoalannya, bagaimana peringkat kehidupan anda sekarang? Di peringkat manakah anda berada sekarang? Apakah anda sudah melangkah ke peringkat seterusnya atau masih di takuk yang lama?

Pernahkah anda ditujah dgn soalan2 spt ini : "Macam mana aku nak berubah?" " Perlukah aku tinggalkan semua secara mendadak?" "Apakah perubahan yang aku mahukan?" 
Rasa tak munasabah bila anda ditanya, " Kenapa kau masih tak berubah?" "Kau cakap nak berubah kononnya,tp aku tengok takde perubahan pun"

Perubahan yang manakah yang anda perlukan/pernah lakukan? Adakah ianya kekal/sementara? 

Jika kt melihat kembali kepada kata2 Allah spt diatas, maka alam mengajar kita cara2 utk berubah. Boleh jadi perubahan itu berperingkat2, sedikit demi sedikit. boleh jadi perubahan itu mendadak sekelip mata. Boleh jadi perubahan itu ketara di pandangan manusia,hingga mereka dapat menyedarinya spt mana langit berubah warna merah kepada kelam hitam. Dan boleh jadi perubahan itu hanya ada dalam diri dan hati, bersaksikan Allah dan para malaikat, spt cahaya di dalam bola besi bersinar didalamnya, kelak memancar pula cahayanya ke luar. Seharusnya perubahan itu membuahkan hasil, spt bulan purnama dgn sinarnya, meskipun memakan masa yang lama. Tetapi, jika diri masih ditakuk yang lama, tanyalah iman dlm diri, adakah kita sudah melakukan pubahan yang kita inginkan.

"Perubahan itu harus berperingkat dan perlahan agar kt tidak merasa lelah dan tidak selesa. Tetapi jika perubahan itu terlalu lambat, maka kelak syaitan akan membuat kt lupa yang kita berada dalam proses perubahan itu, hinggakan kt hanya berdiri di tempat yang sama/berundur ke belakang dan hanya tersedar pabila kita sudah ketinggalan."

Jadi, apapun personaliti dan pendirian anda, carilah jalan apa pun yang bersesuaian dgn cita rasa dan kemampuan anda. Asalkan ada perubahan dalam diri,hari ke hari...


>_< selamat beramal

1 comment:

Unknown said...

haha ada budak tu baru belajar berblog la, well written, thanks for the sharing!